Szkic
Strategii rozwoju
Dyscypliny Sztuki Plastyczne
i Konserwacja dzieł sztuki
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Cele dyscypliny Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki
perspektywa krótkofalowa
Przygotowanie dyscypliny do ewaluacji 2021 w tym wpisanie osiągnięć do polonu;
Wdrożenie planów dotyczących osiągnięć w 2020 (w sztukach plastycznych i sztuk projektowych)
Analiza możliwości powołania kierunków kształcenia w oparciu o strukturę dyscypliny;
Organizacyjne i merytoryczne pozycjonowanie dyscypliny w kontekście zmian wynikających z ustawy 2.0 w tym działań na rzecz powołania, przez dyscyplinę Architektura i Urbanistyka, Wydziału Architektury.
perspektywa długofalowa
Stworzenie programu na kolejny okres ewaluacji, obejmujący dwie podstawowe składowe dyscypliny: sztuki plastyczne i sztuki projektowe (finansowanie rozwoju, pozyskiwanie środków na potrzeby kuratorskie, bazę materialną pracowni i warsztatów);
Dalszy rozwój kadry w kontekście powołania kierunku studiów, możliwości doktoryzowania;
Stworzenie klarownej formuły organizacyjnej dla dyscypliny, wynikającej z jej struktury;
współpraca z otoczeniem zewnętrznym.
Specyfika i struktura dyscypliny
Specyfika dyscypliny Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki dotyczy zarówno zakresu badawczego jak i dydaktycznego. Prace badawcze koncentrują się w zakresie sztuk plastycznych na szeroko rozumianych zagadnieniach dotyczących formy plastycznej - również w aspekcie konserwatorskim. W sztukach projektowych -na związkach formy plastycznej z aspektami użytkowymi w tym także konserwatorskimi. Obydwa zakresy stanowią zbiór na podstawie, którego (w relacji do założeń programowych) kształtowana jest dydaktyka.
Obecnie dyscyplina grupuje pracowników badawczo-dydaktycznych o szerokim spektrum kompetencji. Należą oni do specjalistów w zakresie następujących grup:
sztuk plastycznych (rysunek, grafika, fotografia, malarstwo, rzeźba)
sztuk projektowych (architektura wnętrz, wzornictwo, architektura krajobrazu)
architektura (rysunek, technologie cyfrowe)
Kadra
pole doświadczeń zawodowych i dydaktycznych
Kadra skupiona w dyscyplinie Sztuki Plastyczne i Konserwacja Dzieł Sztuki to zespół obejmujący :
doświadczonych praktyków, wykształconych w szerokim zakresie specjalizacji;
osoby łączące działania w obrębie sztuk plastycznych, sztuk projektowych i architektury.
kompetencje
Doświadczenie kadry obejmuje:
praktykę artystyczną, której rezultaty modelują programy dydaktyczne, uzupełniające wymagania na kierunkach kształcenia: Architektura i Urbanistyka, Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia, Projektowanie Architektury Krajobrazu, Wzornictwo (do 2019 r.);
praktykę projektową w zakresie działań komercyjnych i niekomercyjnych, której rezultaty modelują programy dydaktyczne na kierunkach kształcenia: Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia, Wzornictwo (do 2019 r.)
prace wystawiennicze, kuratorskie, muzealne, galeryjne, reklamowe i kulturoznawcze.
o potencjale możliwym do stworzenia jednostki działającej adekwatnie do nowych możliwości i zgodnie z zasadami Ustawy 2.0. Cele rozwojowe Dyscypliny obejmują:
dalszy wzrost potencjału dyscypliny w zakresie rozwoju kadry (stopnie i tytuły)
zwiększenie samodzielności, a w konsekwencji możliwość stworzenia jednostki międzywydziałowej a nawet międzyuczelnianej (Instytutu Sztuk Plastycznych i Projektowych).
Organizacja dyscypliny
cele rozwojowe
Podstawowe cele dotyczą wstępnie naszkicowanych perspektyw rozwojowych, wśród których należy podkreślić trzy zasadnicze:
Dalszy wzrost potencjału dyscypliny w zakresie rozwoju kadry (stopnie i tytuły) i uzyskiwania osiągnięć ewaluowanych;
Zwiększenie samodzielności w tym powołanie kierunku kształcenia, a w konsekwencji możliwość stworzenia jednostki międzywydziałowej a nawet międzyuczelnianej (Instytutu Sztuk Plastycznych i Projektowych);
Finansowanie rozwoju, wynikające z możliwości współpracy z otoczeniem zewnętrznym.
Dalszy wzrost potencjału dyscypliny - realizacja wymagań ewaluacyjnych i rozwój kadry
W zakresie sztuk plastycznych
regularny i wysoko oceniany udział w wystawach zbiorowych - krajowych i zagranicznych oraz indywidualnych -krajowych i zagranicznych;
spójne i celne zaplanowanie przedsięwzięć związanych z prezentacją dzieł i przedsięwzięć artystycznych,
rozwój sieci kontaktów na polu krajowym i zagranicznym pozwalające na stabilny rozwój dyscypliny i utrzymanie kategorii naukowej;
rozwinięcie współpracy z lokalnymi i ponad-lokalnymi instytucjami kultury;
zaangażowanie kuratora o wysokich kwalifikacjach;
ujednolicenie kierunku działań artystycznych, pozwalające w przyszłości na ukształtowanie się marki tworzonej struktury artystycznej.
W zakresie sztuk projektowych
pozyskanie partnerów zewnętrznych, pozwalające na wykrystalizowanie się współpracy skutkującej budową modelu programowego kierunku kształcenia dyscypliny;
udział w imprezach - targach, warsztatach, wystawach i konferencjach prezentujących dorobek sztuk projektowych;
organizacja lokalnej - strategicznej imprezy związanej z kierunkiem kształcenia, pozwalającej na konfrontację absolwentów z innymi ośrodkami oraz rynkiem;
poszukiwanie źródeł finansowania na potrzeby rozwoju kierunku kształcenia
Finansowanie
Finansowanie z funduszy zewnętrznych
Inwestycja w personel menedżerski zajmujący się opracowaniem klarownych procedur przy pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych;
Zapewnienie stałego finansowania wkładu własnego do projektów;
Uproszczenie procedur nabywania środków trwałych oraz materiałów do codziennego funkcjonowania jednostki;
Ograniczenie wydatków na środki trwałe.
Realizacja kształcenia
Rdzeniem działania Instytutu będzie realizacja nauczania w oparciu o system kursów, w ramach którego zajęcia będą odbywały się w pracowniach autorskich. Proces nauczania będzie realizowany w skomasowanych blokach, w trybie ciągłym, warsztatowym. Taki intensywny kształt kursów jest odzwierciedleniem rzeczywistych sytuacji zawodowych oraz zapewni większe zaangażowanie studentów i spójną realizację programu.
Program działania pracowni autorskich będzie ściśle związany z realizacją projektów zewnętrznych.
Duża część zajęć praktycznych będzie realizowana u partnerów zewnętrznych, posiadających rozbudowany i aktualny park technologiczny oraz wykwalifikowany personel. Outsourcing oprócz pozbawienia nas ciężaru tworzenia i utrzymania parku technologicznego pozwoli nam na wpisanie się w wytyczne Ustawy 2.0 w obszarze współpracy z otoczeniem zewnętrznym a studentom pozwoli doświadczyć współpracy z podwykonawcami.
Zakup pakietów oprogramowania na wiele stanowisk - udostępnienie studentom pakietów Adobe - 34,99€ mies. / Sketchup - 55$ rocznie. Wykupienie dostępu do portali learningowych (LinkedIn Learning - cena w trakcie) z tutorialami oprogramowania. Na zajęciach pozostanie studiowanie tematu.
Budowa nowego kierunku
Nowy kierunek powinien być odbiciem tendencji panujących na rynku pracy i w przemyśle. Powinien funkcjonować w oparciu o rozwiązaniach ekonomiczne ściśle odpowiadające jego potrzebom, oraz spójne z programem nauczania.
Ostatnia dekada była początkiem kolejnej rewolucji przemysłowej. Rewolucja ta nabiera rozpędu i wielu wizjonerów uważa że nie jesteśmy w stanie dziś przewidzieć jak będzie wyglądała przyszłość w perspektywie paru następnych dziesięcioleci. Pewnym jest fakt, że sektor usługowy będzie stawał się coraz bardziej wirtualny a sektor przemysłowy będzie w ogromnej większości zautomatyzowany.
Nowy kierunek będzie więc skupiał się na oferowaniu miękkich kompetencji, możliwych do wykorzystania w wielu branżach i na wielu poziomach, dając absolwentom uniwersalne umiejętności oraz świadomość ich wartości.
W kontekście tych zmian celem nowego kierunku będzie w głównej mierze kształtowanie absolwenta o dużych umiejętnościach adaptacji oraz z mocnymi podstawami teoretycznymi w dziedzinach sztuk plastycznych i społecznych, wytrenowanego w realizacji konkretnych projektów, umieszczonych w ścisłych ramach czasowych. Absolwent będzie charakteryzował się umiejętnością obiektywnej oceny sytuacji i zdolnością do szybkiej adaptacji w nowych sytuacjach. Będzie osobą doświadczoną w realizacji i prezentacji projektów artystycznych, potrafiącą pracować w zespołach i mogącą pochwalić się dużą wiedzą o sztuce oraz solidnym opanowaniem podstawowych narzędzi artystycznych.
W oparciu o obserwacje rynku pracy, tendencji w przemyśle oraz istniejące i potencjalne zasoby kadrowe Dyscypliny, rysują się następujące kierunki kształcenia:
Experience Designer
Experience Design to czynności związane z projektowaniem produktów, procesów, usług, wydarzeń, otoczenia ze szczególną uwagą zwróconą na jakość doświadczeń oraz ich kulturowe osadzenie. Zawód ten jest w dużej części skupiony na usługach i działaniach niematerialnych, skierowanych na wrażeniowość.
Dyrektor artystyczny (art director)
W uproszczeniu kierownik działu kreatywnego, czyli osoba odpowiedzialna za planowanie, koordynację i wprowadzenie strategii oraz działań marketingowych, reklamowych a także sprzedażowych, w oparciu o umiejętności artystyczne i marketingowe.
Funkcjonowanie nowego kierunku
Zaangażowanie studentów / zadania i wystawy semestralne
każdy projekt semestralny jest skonstruowany tak, by po jego ukończeniu był materiałem na wystawę,
wystawę organizują studenci z pomocą wykładowcy,
wystawa jest wpisana jako część realizacji projektu jeśli jest finansowany z zew.,
realizacja projektu przez studentów jest udokumentowana w sposób umożliwiający wpisanie jej w portfolio
Zadowolony / spełniony student jest najlepszą reklamą
Promocja nowego kierunku będzie skupiona przede wszystkim na inwestowaniu w studentów poprzez zbudowanie świadomości bycia częścią zespołu oraz odpowiedzialności za realizację projektów i funkcjonowanie jednostki.
Stworzenie “Galerii Doświadczeń”
Własna galeria sztuki będzie dla Dyscypliny narzędziem pozwalającym na swobodną realizację punktów strategii związanych z ewaluacją oraz realizacją programu nauczania opartego o realizację projektów. Posiadanie własnej przestrzeni umożliwi elastyczne planowanie, łatwy dostęp do przestrzeni oraz ograniczy biurokrację.
Inwestycja ta zwróci się w postaci większej ilości punktowanych wystaw (w tym wystaw gościnnych) oraz wystąpień kuratorskich.